Eksamensbevis

Jeg har fått Professional Diploma in Digital Marketing

Denne høsten har jeg fulgt undervisning hos Webgruppen. Eksamen ble levert av Digital Marketing Institute og måtte avlegges i et lukket og godkjent rom i regi av Pearson Vue. Jeg har lært mye, sett på flere verktøy og gått i dybden på mange fagområder. Jeg har fått mange nye bekjentskaper som har heiet meg frem og som jeg har heiet på. Det har vært gøy og inspirerende.

Her er kortversjonen av temaene jeg tok eksamen i.

SEO- søkemotoroptimalisering.

Det er én søkemotor vi alle forholder oss til og det er så klart Google. Vi har gått igjennom google adwords og keywords planner som gir innsikt i populære søkeord og hvilke søkeord man bør sørge for å bruke på egne sider.

Vi har sett på google trends som gir innsikt i hvordan det går med ord over tid.

For å komme høyt opp på et organisk treff er titler, ingress, metatekster, meta descriptions, lenker, duplikater, arkitektur, sitemap, undertitler, mobilvennlighet og hastighet viktig.

Adwords og PPC

Adwords er annonsemodulen for søkeordannonsering via google, for håndtering av bannerannonser og for annonsering på youtube.

PPC betyr pay per click og betalingsmåten man benytter i Google sammenheng.

Det er flere faktorer som avgjør hvilken rangering du får for annonse din, din Quality score avgjør mye for resultet. Relevans er alltid den viktigste faktoren for resultat på både kjøpt og organisk søk. Elementer som er viktig for godt resultat på kjøpt plass er tekst i annonsen, landingside, historikk, sidestruktur, klikkrate, pluss div andre faktorer.

Relevans er som sagt det viktigste.

Epost

Epost er en av de beste driverne for konvertering. Det er alltid viktig å samle epostadresser slik at man kan ha direkte dialog med kunder. Ett enkelt prinsipp er at jo flere eposter du har, jo flere konverteringer får du. Men vær obs på reglene.

Emne, budskap, segmentering er viktig. Alltid det viktigste først!

Display Ads

Bannerannonser er en del av kundereisen. Disse fungerer best for å skape oppmerksomhet, de har generelt lav klikkrate. Det er mange annonseformater, noen fungerer bedre enn andre, og plassering er et viktig element. Vi har gått i dybden på ulike formater på nettsider.

Remarketing må man gjøre riktig for at det ikke skal oppleves som irriterende og masete.

Youtube har mange ulike formater som man kan benytte. Siden Youtube er eid av Google bruker man adwords for å håndtere disse annonsene også.

Sosiale medier – innhold

Ulike kanaler har ulike funksjoner. De største sosiale mediene er Facebook, Snapchat, Instagram, LinkedIn, google+, Pinterest og Twitter. De er alle gode trafikkdrivere til egne nettsider. Nøkkelordet for de fleste sosiale medier er kiss – keep it short and sweet

Sosiale medier- annonsering

Sosiale mediers fortrinn er segmenteringsmulighetene. Alle kanalene kan segmentere målgruppen på mange nivåer.

Edgerank styrer visningen for brukeren, hver enkelt bruker får mer av det han liker og mindre av det han ikke liker. Ergo er det engasjementet ditt som styrer hva du får vist. Engasjement er alt fra like, kommentere, scrolle sakte, se på video. osv.

Som Nina Furu sier – «dølle poster har en kostnad».

Mobil markedsføring

Mobilmarkedsføring handler mye om micro-øyeblikkene som I want to know, want to go, want to do, want to bye.

Disse øyeblikkene trumfer merkelojalitet, derfor er det viktig å være tilstede i disse øyeblikkene.

Brukeropplevelsen er derfor en viktig del av markedsføring på nett. Det må være enkelt for man har «dårlig» tid.

Lokasjonsbasert markedsføring er et grep vi ser mer og mer av.

Google Analytics

En av de viktigste verktøyene for å forstå hva som fungerer, men også for å se hva som ikke fungerer. Dette verktøyet må man bare kunne.

Strategi og planlegging

Vi har sett på struktur, budsjett, kalender/tid og kompetanse. Fokuset når fra når jeg gikk på BI har forandret seg noe. Nå er trenden at man må tilpasse planen kontinuerlig. Nå er ikke en plan hogd i stein, den må justeres og evalueres kontinuerlig

Eksamen ble avlagt og bestått oktober 2016. Det gir meg et bevis på faglig tyngde og jeg satser jeg på at det vil hjelpe meg i jakten på mitt neste arbeidssted.